Jak wydać własną książkę?

Stawiasz ostatnią kropkę i oto jest – Twoja własna książka. Wymarzony, wymyślony od podstaw, całkowicie autorski efekt wielomiesięcznej pracy. Zanim jednak znajdzie się na księgarskiej półce, przejść musi długi proces wydawniczy – od redakcji, przez korektę, skład i łamanie, ponowną korektę, opracowanie graficzne, druk, działania marketingowe, aż po dystrybucję. A ile kosztuje wydanie książki? To zależy.

Trzy modele wydawnicze

Obecnie na rynku funkcjonują trzy modele wydawnicze. Pierwszy – tradycyjny. Autor zgłasza się ze swoim tekstem do wydawnictwa, a wydawnictwo zajmuje się całą resztą. Model ten ma jednak kilka zasadniczych wad. Przede wszystkim bardzo trudno zdobyć zainteresowanie wydawcy – skrzynki elektroniczne największych graczy na rynku wydawniczym pękają w szwach od mnogości zgłoszeń i zapytań. Mniejsze oficyny natomiast zazwyczaj nie inwestują w debiutantów. Wszystkie wydawnictwa działają również według ustalonego, najczęściej z rocznym wyprzedzeniem, planu, proces publikacji każdej z zaplanowanych pozycji trwa dość długo. W tradycyjnym modelu publikacji wynagrodzenie autora jest jedynie ułamkiem całkowitych przychodów ze sprzedaży tytułu.

Drugi model opiera się na self-publishingu, czyli wydaniu książki własnym sumptem. Autor staje się więc wydawcą i samodzielnie troszczy się o każdy element realizacji projektu. Pokrywa wszystkie koszty, ale za to zyski w całości trafiają do jego kieszeni. Aby jednak książka stała się produktem kompletnym i poprawnym, najczęściej zatrudnić musi korektora, grafika i operatora DTP, który wykona skład i dopilnuje druku. Na własną rękę negocjuje również z dystrybutorami i sam zajmuje się wypromowaniem publikacji, a następnie sprawami podatkowo-prawnymi. Model ten wymaga olbrzymich nakładów pracy i pochłania wiele czasu, ale gotowa książka jest w stu procentach taka, jaką sobie autor wymarzył.

Trzeci typ, vanity publishing, łączy dwa poprzednie. Nad procesem wydawniczym czuwa wydawca, koszty pokrywa autor, zyski są natomiast dzielone. Książki wydawane w ten sposób bywają jednak niedopracowane, najeżone błędami, drukowane na papierze złej jakości – zdarza się, że oficyny próbują oszczędzić na grafice czy nie zlecając korekty.

Finalny koszt wydania książki

Na całkowicy koszt wydania książki składa się koszt jej opracowania oraz koszt druku i oprawy. W normalnym trybie wydawniczym tekst podlega redakcji merytorycznej i językowej, a także kilkukrotnej korekcie (pierwsza korekta następuje bezpośrednio po redakcji, druga po złożeniu, trzecia po druku, ale jeszcze przed oprawą). Do ceny opracowania wlicza się także przygotowanie wizualnej strony publikacji: okładki, ilustracji, kart tytułowych, oraz skład i łamanie. Koszty te ponosi się jedynie raz, niezależnie od liczby dodruków i wznowień. Koszty druku i oprawy jednego egzemplarza książki zależą natomiast od wysokości nakładu. Im wyższy nakład, tym niższa cena.

Debiutanci, a zwłaszcza blogerzy, którzy mają już pewną grupę czytelników, najczęściej decydują się na wydanie swojej książki metodą self-publishingu w nakładzie tysiąca egzemplarzy. Zwykle zatrudniają jednak freelancerów – korektora (lub edytora, odpowiedzialnego zarówno za korektę, jak i skład techniczny) i grafika, lub korzystają z usług prywatnych firm, kompleksowo zajmujących się procesem wydawniczym.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *