Pomiń zawartość →

Self-publishing – gdzie, jak i ile to kosztuje?

Wydawnictwo Poligraf jest niekwestionowanym liderem w polskim self publishingu, czyli wydawaniu książek na zlecenie. Stoi za nimi 25 lat doświadczenia i setki zadowolonych autorów. Poligraf wyznacza trendy i standardy w tej dziedzinie w naszym kraju.

Wydawnictwo Poligraf (http://wydawnictwopoligraf.pl/) jest niekwestionowanym liderem w polskim self publishingu, czyli wydawaniu książek na zlecenie. Stoi za nimi 25 lat doświadczenia i setki zadowolonych autorów. Poligraf wyznacza trendy i standardy w tej dziedzinie w naszym kraju.

Poniżej wywiad z prezesem Wydawnictwa Poligraf – Karolem Kuczyńskim:

1. Na czym polega System Wydawniczy Fortunet Wydawnictwa Poligraf?

System Wydawniczy Fortunet polega w największym skrócie na tym, że autor finansuje wydanie swojej książki, a Wydawnictwo Poligraf tę książkę wydaje, zajmuje się jej dystrybucją i rozliczeniami, zarówno z dystrybutorami, jak i autorami.

Cały nakład jest własnością autora, który otrzymuje 75% wszystkich wpływów ze sprzedaży książki.

2. Kto może skorzystać z usług Wydawnictwa Poligraf? Czy są to osoby chcące wydać książkę na potrzeby prywatne, początkujący autorzy, czy może skupiacie się na współpracy ze znanymi już autorami?

Z usług Wydawnictwa Poligraf może skorzystać każda osoba, która chce wydać książkę i ma do niej tytuł prawny, czyli – najczęściej – po prostu jest jej autorem. Poligraf wydane pozycje dystrybuuje wśród współpracujących z wydawnictwem hurtowni i księgarni w całej Polsce.
Autorami są najczęściej debiutanci. Niejednokrotnie zdarza się, że wydajemy wiele książek tego samego twórcy. Bywa też tak, że autor po wydaniu książki u nas zmienia wydawcę, bo współpracę zaoferuje mu – już nie jako debiutantowi, tylko pisarzowi z jakimś dorobkiem – wydawnictwo tradycyjne, które zainwestuje własny kapitał w wydanie kolejnej pozycji takiego autora. Jednak, co ciekawe, często tacy twórcy wracają potem do nas, ponieważ wydanie tradycyjne jest bez porównania mniej opłacalne.

Najczęściej początkowy nakład wynosi 1000 egzemplarzy, więc nie możemy tutaj mówić o potrzebach prywatnych. Zawsze się staramy, żeby wydanie wiązało się nie tylko z zaistnieniem autora na rynku wydawniczym, ale również, aby było to dla niego jak najbardziej opłacalne – niektóre wydane przez nas książki osiągnęły wielotysięczną sprzedaż.

3. Ile średnio muszę mieć pieniędzy, żeby wydać książkę w Systemie Wydawniczym Fortunet? Czy można rozłożyć spłatę na raty?

Rozrzut jest bardzo duży – od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Wszystko zależy od nakładu, formatu, objętości książki, rodzaju oprawy (miękka czy twarda), papieru potrzebnego do druku i tego czy książka będzie czarno-biała czy kolorowa.

Jest różnica czy wydajemy czarno-białą książeczkę w miękkiej oprawie, w formacie A5, na zwykłym papierze w nakładzie 300 egzemplarzy, która ma np. 60 stron, czy też 600 stronicową książkę w formacie A4, w twardej oprawie, w pełnym kolorze na papierze kredowym i w nakładzie początkowym 3000 egzemplarzy.

Wydanie książki o objętości 200 stron A5, czarno-białej, w miękkiej, kolorowej okładce i w nakładzie 1000 egzemplarzy, to koszt około 10 tys. zł. W przypadku sprzedaży pierwszego nakładu, dodruk kolejnego tysiąca kosztuje około połowy tej kwoty.

Standardowo rozkładamy koszty na 3 nieoprocentowane raty, płatne w odstępach miesięcznych, ale czasami możemy się umówić z autorem na większą ilość rat, np. sześć.

4. Ile średnio zarabia autor na wydanej książce?

Jak mówiłem, autor uzyskuje 75% wszystkich przychodów wydawnictwa. Jako że marże hurtowni i księgarzy stanowią najczęściej 50% ceny detalicznej (okładkowej), dokładna kwota, którą otrzymuje autor to 37,5% ceny, która wydrukowana jest na okładce. Jednak nie musi martwic się o podatek VAT, koszty transportu, magazynowania, rozliczeń, ubezpieczeń itd. Wszystkie te koszty pokrywa Wydawnictwo Poligraf.

Ile to jest w liczbach bezwzględnych? Tutaj wiele zależy od samej książki, jej tematyki, tytułu, ceny, kosztów wytworzenia. W naszej branży często się mówi, że nie ma lepszego biznesu niż wydawanie książek – raz wykonaną pracę (napisanie tekstu, redakcja, korekty, projekty, skład) można potem w nieskończoność powielać i czerpać z tego zyski całymi latami.

Warunek jest jeden: książka musi się sprzedawać, musi wzbudzić zainteresowanie czytelników.

5. Czy korzystając z usług Waszego wydawnictwa będę mieć zapewnioną opiekę redaktora, korektora i grafika?

Tak, oczywiście. Standardowo robimy dwie korekty i indywidualny projekt okładki, często według sugestii autora. Redakcję wykonujemy na życzenie lub proponujemy sami, jeśli korekta uzna, że tekst dzięki niej sporo zyska.

Wszystkie zmiany przeprowadzamy w trybie „śledź zmiany”, aby autor mógł się z nimi zapoznać i je zaakceptować bądź odrzucić. Zawsze ostateczna decyzja należy u nas do autora.

6. Jak wiele będzie ode mnie zależeć – czy znacząco ingerujecie w książkę?

Jak już mówiłem – my możemy zaproponować zmiany, ale decydujący głos ma autor i w tym punkcie znacząco różnimy się od tradycyjnych wydawnictw, które często bardzo ingerują w tekst książki. My nie. U nas w zasadzie wszystko zależy od autora.

7. Czy wydając książkę u Was, po pewnym czasie mogę wznowić jej wydanie w innym wydawnictwie lub dystrybuować innymi kanałami?

Oczywiście, że tak. Co więcej – u nas autor jest właścicielem całego nakładu i może nim dowolnie rozporządzać, łącznie z jednoczesną z nami sprzedażą swojej książki np. na własnej stronie internetowej czy na Allegro.

8. Mogę mieć pewność, że moja książka ukaże się na półkach Empiku lub innych dużych księgarń?

Zawsze dokładamy wszelkich starań, żeby zapewnić jak najszerszą dystrybucję każdego tytułu. Mamy podpisane umowy ze wszystkimi liczącymi się dystrybutorami w kraju. Współpracujemy również z setkami księgarń internetowych i sieciami księgarskimi, takimi jak Matras i Empik. Nigdy nie ma jednak 100% gwarancji, że dana księgarnia czy sieć zakupi książkę. Są to niezależne podmioty gospodarcze, prowadzące własną politykę zakupową i żadne wydawnictwo nie może nikogo zmusić do zakupu konkretnego tytułu. Tak jak żaden producent jakiegokolwiek innego towaru nie może zmusić sklepu, żeby kupił właśnie jego produkt. Sklep kupi, jeśli będzie miał wolne miejsce sprzedażowe, jeśli cena będzie odpowiednia, jeśli – w jego przekonaniu – towar jest atrakcyjny i szybko znajdzie nabywcę.

Podobnie jest z księgarniami. Staramy się zapewnić im jak najlepsze tytuły i dobre ceny. Zdejmujemy też z księgarzy ryzyko handlowe – mogą zapłacić za książkę dopiero po jej sprzedaży i wiedzą, że zawsze mogą nam dany tytuł, jeśli się nie sprzeda, zwrócić. Wiąże się to dla nas z mnóstwem dodatkowej pracy, ale tylko w taki sposób możemy sprawić, że księgarz wystawi na półkę książkę nieznanego autora.

9. Kto ze znanych autorów korzystał z self-publishingu?

W ten sposób swoje książki wydawali już m.in. Mark Twain, Lewis Carroll, George Bernard Shaw, Marcel Proust, Edgar Allan Poe, Rudyard Kipling czy Erich von Däniken. Rzadko kto zdaje sobie sprawę, że w Polsce za własne pieniądze wydawał Juliusz Słowacki, Adam Mickiewicz, Aleksander Fredro czy Witold Gombrowicz. Nie twierdzę, że wszystkie dzieła (chociaż Słowacki wszystkie), ale część.

Są autorzy, którzy wydają książki własnym sumptem w swoich wydawnictwach, co również przecież jest self-publishingiem. Należą do nich m.in.: Andrzej Stasiuk, Katarzyna Grochola, Tomasz Sekielski, Wojciech Cejrowski, Olga Tokarczuk i Bogusław Wołoszański.

10. Kiedy moja książka znajdzie się na półkach od momentu skontaktowania się z Wami i jak dokładnie przebiega cały proces współpracy?

Większość książek wydajemy w ciągu maksymalnie 3 miesięcy. Zdarzają się wyjątki i – jeśli autorowi bardzo zależy na czasie – możemy zrobić to szybciej. Czasem, ze względu np. na znaczną objętość książki i konieczność przeprowadzenia redakcji, czas ten może się też nieznacznie wydłużyć.

Po zaakceptowaniu przez Wydawnictwo Poligraf tekstu książki, a przez autora kosztów jej wydania, autor przesyła nam swoje dane do umowy wydawniczej – imię i nazwisko, adres, dane kontaktowe, ewentualnie pseudonim. Poligraf wysyła umowę najpierw pocztą elektroniczną, a potem, jeśli wszystko jest w porządku, podpisaną przez nas umowę również pocztą tradycyjną. Nie ma potrzeby, aby autor przyjeżdżał do siedziby wydawnictwa. 99% umów podpisujemy korespondencyjnie. Wielu z naszych autorów mieszka na stałe za granicą.

W pierwszej kolejności przeprowadzamy korektę na pliku elektronicznym tekstu. W Wordzie, w trybie śledzenia zmian – autor dokładnie widzi każdą proponowaną przez nas zmianę i może ją zatwierdzić lub odrzucić. Wszelkie pytania i wątpliwości zaznaczamy w formie komentarza. Następnie robimy skład i łamanie książki. Potem przeprowadzamy – już na wydrukach – drugą korektę, którą oczywiście nanosimy. Równolegle z korektą pytamy autora o sugestie w sprawie okładki i na tej podstawie przygotowujemy jej projekt.

Przed drukiem przesyłamy okładkę i środek książki do ostatecznej korekty autorskiej. Po jej naniesieniu, prosimy autora o zatwierdzenie książki do druku. W ciągu maksymalnie 10 dni od zakończenia druku, książki zostają umieszczone w systemie dystrybucji, a autor otrzymuje żądaną liczbę egzemplarzy autorskich.

Autor otrzymuje również login i hasło do Strefy Autora na naszej stronie internetowej, gdzie może śledzić sprzedaż swojej książki (dane uaktualniają się raz w miesiącu). Dodatkowo dwa razy w roku przesyłamy raport ze sprzedaży (stan na koniec czerwca i grudnia) i płacimy autorom za książki, za które otrzymaliśmy należność od naszych dystrybutorów.

11. W jakim zakresie zajmujecie się promocją książki? Czy autor jest w tej kwestii pozostawiony sam sobie?

Jeśli chodzi o promocję książki, to jak najbardziej pomagamy naszym autorom na tym polu. Tworzymy i prowadzimy dla nich m.in. strony internetowe, fanpage’e na Facebooku czy marketing szeptany. Możemy zaoferować również mailing reklamowy do naszej bazy niemal 20 tysięcy subskrybentów, a także reklamę banerową w Klubie Pisarza i w naszej księgarni internetowej OceanKsiazek.pl. Oferujemy także wykonanie plakatów reklamowych, które dostarczane są następnie księgarzom, aby mogli rozwiesić je w księgarniach. Podobnie rzecz się ma z ulotkami czy zakładkami do książek z reklamą danego tytułu, które księgarze dają w prezencie potencjalnym klientom.

12. Co jest najważniejszym elementem, który pozwala sprzedać książkę?

Jeśli miałbym odpowiedzieć jednym zdaniem,a nawet słowem, to brzmiałoby ono – dystrybucja. Wydać książkę jest stosunkowo prosto. Nieco bardziej skomplikowane jest wydanie książki dobrze (profesjonalna korekta, projekt okładki, skład itd. itp.).

Jeśli coś robi się po raz pierwszy – zazwyczaj są jakieś niedociągnięcia. My mamy 25 lat doświadczenia, a dobre wydanie ma potem kapitalne znaczenie na rynku.

Ale nie to jest najważniejsze.Najtrudniej jest książkę sprzedać.

Z autorem pojedynczej publikacji prawdopodobnie żaden dystrybutor nie będzie chciał rozmawiać.
Nawet nie każde wydawnictwo może pochwalić się odpowiednio rozwiniętą ogólnopolską siecią dystrybucji.

A jak na tym tle wypada Wydawnictwo Poligraf?

Otóż mamy na dzień dzisiejszy prawdopodobnie najlepiej rozwiniętą sieć dystrybucji w Polsce. Dostarczamy książki właściwie do wszystkich liczących się dystrybutorów w kraju. Z naszą ofertą docieramy do sieci księgarskich(np. Empik – 222 salony, Matras – 200 salonów, Książnica Polska– 38 księgarń), marketów (np. Tesco, Auchan, Carrefour, Leclerc), setek księgarń internetowych (m.in. Empik.com, Merlin, Gandalf, Bonito), wszystkich największych hurtowni (m.in. Azymut, Ateneum, Olesiejuk, Super Siódemka, Bonito, Dictum), a także do niezależnych księgarń prywatnych.

Można powiedzieć, że docieramy w zasadzie w każdy zakątek kraju.
W tym miejscu chciałbym też zaznaczyć, że mamy również własną księgarnię internetową OceanKsiazek.pl i Pierwszą w Polsce Księgarnię Abonamentową PakaKsiazek.pl.

Dziękuję za rozmowę.

Opublikowano w Informacje prasowe

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *