Pomiń zawartość →

Jak krytykować z klasą? O niełatwej sztuce recenzowania

Krytyka jest wszechobecna. Spotykamy się z nią zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Zdarza się, że sami krytykujemy siebie i innych. Jak krytykować z klasą, aby nie zranić drugiej osoby, ale dać jej do zrozumienia, że robi coś źle?

Jak krytyka wpływa na ludzi?

Na samym początku warto zaznaczyć, że krytyka jest dobra, o ile jest konstruktywna, udzielana z właściwych powodów, we właściwy sposób i we właściwym czasie, miejscu. Nie bez znaczenia jest również branie pod uwagę wpływ krytyki na drugiego człowieka. Jedni traktują ją jako motywację do działania i analizują swoje zachowanie, a następnie zmieniają. Inni mogą się poczuć urażeni, a zwrócenie uwagi może odebrać im chęć do wykonywania obowiązków.

Najważniejszą kwestią jest odróżnienie hejtu od krytyki. Hejt ma negatywny wydźwięk i jest narzędziem, które służy do zawstydzenia drugiej osoby i ubliżenia jej.  Celem hejtu jest skrzywdzenie drugiej osoby. Z kolei konstruktywna krytyka nastawiona jest na rozwój.

Czym jest konstruktywna krytyka?

Konstruktywna krytyka nastawiona jest na pokazaniu komuś błędów, jakie popełnia, zwróceniu uwagi na złe zachowania w celu zmiany postępowania tej osoby. Celem nie jest złośliwość czy upokorzenie tej osoby, ale pokazanie jej, jakie błędy popełnia, aby mogła je naprawić. Taki rodzaj krytyki jest bardzo ceniony w relacjach międzyludzkich, ponieważ umożliwia zachowanie dobrych stosunków pomiędzy osobą, która krytykuje, a krytykowanym.

Co ważne, konstruktywnej krytyki można się nauczyć i rozwijać taką umiejętność podczas szkoleń np. na https://szkolameskiegostylu.pl/offer.

Zasady konstruktywnej krytyki

O ile wiadomo, że krytyka ma przyświecaj rozwój, o tyle nie każdy potrafi krytykować z klasą.  Aby krytyka działała motywująco, musisz nauczyć się konstruktywnie krytykować. W innym przypadku możesz zniechęcić drugą osobę do dalszego działania. Przedstawiamy 3 zasady konstruktywnej krytyki, których należy przestrzegać.

Nie krytykuj pod wpływem emocji

Podstawowa zasada krytyki mówi o tym, aby nie krytykować pod wpływem emocji. Dotyczy to przede wszystkim osób porywczych, które szybko reagują na daną sytuację i od razu mówią, zamiast najpierw przeanalizować sytuację. Zastanów się, po co chcesz kogoś skrytykować? Jeżeli twoją intencją jest wskazanie błędy lub niedociągnięcia, to poczekaj, aż ochłoniesz. Możesz wykonać swoje obowiązku, posłuchać relaksacyjnej muzyki lub zrobić inną czynność, która Cię uspokaja. Dopiero kiedy zejdą z Ciebie emocje, możesz porozmawiać z drugą osobą.

Określ cel krytyki

Zanim zwrócisz uwagę drugiej osobie, określ cel krytyki. Zastanów się, czy druga osoba rzeczywiście Cię wysłucha i wyniesie coś dobrego? Czy w ten sposób ją zmotywujesz do zmiany zachowania?

Szanuj krytykowanego

Jak wspomnieliśmy, konstruktywna krytyka nastawiona jest na rozwój i ma działać motywująco. Dlatego musisz szanować osobę, której chcesz wytknąć błędy. Absolutnie nie możesz mówić w złości czy atakując drugą osobę. Twoje zwrócenie uwagi ma być pełne życzliwości. Musisz zachować również spokój. Odradza się również krytykowanie przy innych osobach. Najlepszym rozwiązaniem jest spotkanie twarzą w twarz z drugą osobom i powiedzenie jej, co zrobiła źle.

Opublikowano w Informacje prasowe

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *